Friday, February 26, 2010

10,000 KUNJUNGI KARNIVAL ‘JOM MASUK U’

Bandar Baru Nilai, 7 Februari 2010 – 10,000 pengunjung membanjiri Stadium Tertutup Nilai, Negeri Sembilan untuk menyertai Karnival Pengajian Tinggi Negara atau lebih dikenali sebagai Karnival Jom Masuk U 2010 Zon 4 meliputi Negeri Sembilan dan Melaka.


Program yang berlangsung selama dua hari bermula 6 dan 7 Februari 2010 dari jam 9 pagi hingga 6 petang mendapat sambutan luar biasa daripada pelajar-pelajar sekolah termasuk calon PMR, SPM, STPM, STAM, ibu bapa, guru-guru, kaunselor dan masyarakat setempat yang turut sama memeriahkan karnival ini.

Program ini dianjurkan bersama Kementerian Pengajian Tinggi dengan kerjasama Kementerian Pelajaran dan telah sampai di zon 4 selepas menjelajah tiga buah negeri iaitu Johor, Selangor dan Sabah. Selepas ini Karnival Jom Masuk U akan terbang ke Sarawak yang akan berlangsung di Permata Exhibition Centre pada 20 hingga 21 Februari 2010.

Sebanyak 104 booth pameran mengambil bahagian yang terdiri daripada 20 IPTA, IPTS, Agensi Kerajaan seperti Perbadanan Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN), Agensi Kelayakan Malaysia (MQA), Instiusi Kemahiran Belia Negara (IKBN) dan banyak lagi.

Naib Canselor USIM Profesor Dato’ Dr. Muhamad Muda berkesempatan meluangkan masa melawat booth pameran karnival berkata “penganjuran karnival seperti ini memberi impak yang positif dalam memberi motivasi dan menambah minat pelajar untuk meneruskan pengajian di peringkat IPT”.

“Selain mendapat maklumat terkini tentang kemasukan ke IPT, pengunjung juga dapat mendapat informasi terus mengenai kursus, program, penajaan dan khidmat nasihat daripada urusetia IPT dan Agensi kerajaan yang terlibat”, katanya.

Disamping itu juga, sebanyak 113 sekolah sekitar Negeri Sembilan dan Melaka terlibat dalam program taklimat pelajar yang disampaikan oleh 20 IPTA yang berlangsung di Dewan Kuliah Pusat, USIM. Program ini lebih menumpukan kepada pelajar-pelajar sekolah luar bandar untuk memberi pendedahan pendidikan pengajian tinggi kepada mereka.

Menurut salah seorang pengunjung karnival iaitu Bavaani A/P Anbalacan pelajar tingkatan 5 SMK Serting Hilir Kompleks, Negeri Sembilan berkata “ program ini sangat menarik dan membolehkan saya merancang masa depan serta meninjau kursus yang bersesuaian dengan minat saya antaranya di Universiti Malaya dan Universiti Putra Malaysia”.

Selain itu, pelajar SMK Tinggi Perempuan Melaka Nadhrah Izzati Ismail berkata, maklumat yang diperoleh di karnival seperti itu dapat membuka minda dan menetapkan hala tuju dalam mengikuti bidang pengajian yang akan dipilih oleh beliau nanti.

Sementara itu, seorang guru dari Seremban, Puan Jamaliah Hashim, mengambil kesempatan hujung minggu menngunjungi karnival itu untuk meninjau program-program matrikulasi yang ditawarkan oleh IPT disamping program Sarjana untuk dirinya sendiri.

Oleh :
Mohd Hariri Hj Mohamad Daud
Penolong Pendaftar
Unit Komunikasi Korporat
hariri@usim.edu.my Alamat emel ini dilindungi daripada spambots, anda perlu membenarkan JavaScript untuk melihatnya
Tel : 06-7988025/8026/8027/8028/8058

No comments:

Post a Comment