Friday, February 12, 2010

KEMPEN KESEDARAN KANSER PAYUDARA DAPAT SAMBUTAN

Bandar Baru Nilai, 20 Januari 2010 – Kempen Kesedaran Kanser Payudara anjuran Yayasan Pink Ribbon Deeds (PRIDE) yang diadakan di Kampus Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) mendapat sambutan yang menggalakkan. Program ini merupakan anjuran PRIDE dengan kerjasama USIM dan Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN).

Penasihat Yayasan PRIDE, Puan Nasirah Aris berkata kempen sehari itu bertujuan meningkatkan kesedaran tentang bahaya kanser payu dara kepada semua golongan terutama wanita.

Beliau berkata, PRIDE memberi tumpuan dan tunjuk ajar yang lebih kepada pelajar Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta (IPTA/IPTS) melalui pemeriksaan payudara sendiri kerana ingin memberi kesedaran bahawa kanser payudara tidak mengenal usia samada tua ataupun muda.

“Justeru itu, pentingnya rawatan dan pencegahan awal melalui pemeriksaan sendiri. Diingatkan juga kepada golongan lelaki bahawa mereka juga berisiko mendapat kanser payu dara walaupun bilangannya sedikit berbanding golongan wanita”, katanya ketika menyampaikan ucapan aluan di majlis tersebut.

Menurut Puan Nasirah Aris, kempen ini merupakan salah satu program yang dirancang oleh PRIDE bagi tahun 2009/2010. Selain itu pelbagai program lain seperti ‘Sale with PRIDE’, ‘Climb with Pride’ dan pelbagai lagi aktiviti dirancang untuk pesakit kanser payudara.

Hampir 500 pelajar IPTA dan IPTS menghadiri kempen ini. Antaranya Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Kolej Kejururawatan Murni dan Kolej Komuniti Jelebu.

Antara pengisian program ini adalah Ceramah Kesedaran Kanser Payudara oleh Dr. Siti Rokiah Kamarudin, Pakar Perubatan Keluarga LPPKN, Negeri Sembilan dan ceramah pemakanan sihat oleh Puan Nor Zariah Yusof, Pegawai Dietitik, Hospital Tuanku Jaafar, Negeri Sembilan.

Turut diadakan saringan kesihatan percuma seperti pemeriksaan BMI dan tekanan darah, pendaftaran subsidi mammogram oleh LPPKN, pemeriksaan percuma klinikal payudara dan pameran kanser payudara.

Program ini telah dirasmikan oleh Puan Rezki Perdani Sawai, Pengetua Kolej Kediaman Camelia Court USIM mewakili Naib Canselor USIM. Turut hadir, Puan Suriani Buang, Pengarah LPPKN, Negeri Sembilan.

Oleh :
Siti Maizatul Akmar Ismail
Pembantu Wartawan
UNIT KOMUNIKASI KORPORAT USIM
pwartawan@usim.edu.my Alamat emel ini dilindungi daripada spambots, anda perlu membenarkan JavaScript untuk melihatnya
Tel : O6-7988025/8026/8027/8028/8058





No comments:

Post a Comment