Thursday, February 11, 2010

PEMILIHAN MPP USIM LANCAR

Bandar Baru Nilai, 21 Januari 2010 – Bahang Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) masih lagi terasa dikalangan warga Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Proses pemilihan yang berlangsung seawal 8.30 pagi hingga 4.30 petang berjalan dengan teratur dan aman.

Sebanyak 24 kerusi dipertandingkan pada tahun ini. Seramai 39 calon bertanding di mana 24 calon bertanding untuk merebut 16 kerusi Kawasan Fakulti dan 15 orang calon bertanding untuk merebut 8 kerusi Kawasan Umum.

Seramai 4360 pelajar keluar mengundi pada tahun ini menjadikan peratus kehadiran sebanyak 91.06%. Dua fakulti menang tanpa bertanding iaitu Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan (FKP) dan Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan (FPSK).

Saudara Muhammad Hilmi Juhari, Pelajar tahun 3 Fakulti Ekonomi dan Muamalat jurusan Perakaunan meraih undian tertinggi untuk kawasan Umum. Beliau melahirkan rasa syukur kepada Allah S.W.T atas kejayaan yang telah dikecapi.

“Saya berharap agar USIM lebih menyerlah dan menonjol pada masa hadapan dan menjadi pesaing kepada universiti-universiti yang lain serta menjadi rujukan dan tauladan kepada masyarakat umum”, tambah beliau lagi.

Fakulti Pergigian (Fpg) telah dianugerahkan sijil penghargaan peratusan tertinggi iaitu sebanyak 100% pelajar keluar mengundi oleh Bahagian Hal Ehwal Pelajar USIM atas semangat yang prihatin serta cakna dengan perkembangan dan kemajuan Universiti.

Seperti tahun sebelumnya, USIM terus melaksanakan pemilihan MPP secara on-line melalui sistem e-UNDI. Sistem ini telah digunapakai sejak tahun 2006. Ia merupakan satu sistem yang telah diuji dan terbukti selamat dan boleh diyakini. Ini kerana sistem ini dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan yang utuh. Penggunaan Sistem e-UNDI USIM ini juga telah terbukti mampu mempercepatkan urusan penjumlahan undi dan boleh mendapat keputusan dengan lebih cepat.

Keputusan undian telah diumumkan oleh Y.Bhg. Profesor Dato’ Dr. Muhamad Muda, Naib Canselor USIM. Beliau berharap mereka yang dipilih dapat melaksanakan tanggungjawab dengan penuh amanah dan berupaya membawa ummah dan negara ke tahap kemajuan yang tinggi, sehingga dihormati dan dipandang mulia.

Oleh :
Siti Maizatul Akmar Ismail
Pembantu Wartawan USIM
Unit Komunikasi Korporat
pwartawan@usim.edu.my Alamat emel ini dilindungi daripada spambots, anda perlu membenarkan JavaScript untuk melihatnya
Tel : 06-7988025/8026/8027/8028/8058





No comments:

Post a Comment