Thursday, September 17, 2009

Perutusan ‘Idulfitri 1430H - Rektor USIM

Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam Sejahtera

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang telah melimpahkan rahmatNya kepada kita dan dipanjangkan usia untuk menyambut Hari Raya ‘Idulfitri pada kali ini.

Melihat kepada situasi semasa, seluruh kakitangan Universiti Sains Islam Malayisa (USIM) perlu mengambil perhatian terhadap penularan wabak Influenza A H1N1 pada masa ini. Bimbang dengan kemungkinan wabak berkenaan merebak pantas ke seluruh negara berikutan pergerakan besar-besaran warga kota ketika cuti ‘Idulfitri hujung minggu ini, semua staf USIM disaran membawa bersama kit pencegahan H1N1 sepanjang masa dan ke mana saja mereka pergi. Kit mengandungi topeng mulut dan hidung, tisu serta pencuci tangan antikuman yang tidak perlu dibilas boleh disediakan sendiri atau dibeli di farmasi. Ia perlu dianggap sebagai barang perlu dimiliki oleh semua yang bercadang balik kampung sama ada menggunakan kenderaan sendiri atau perkhidmatan awam.

Selain itu, sempena Hari Raya ini juga, saya menyeru kepada semua penunggang motosikal dan pemandu kenderaan supaya sentiasa bersabar dan memandu secara berhemah. Sebagai pengguna jalan raya, kemalangan boleh dielakkan sekiranya semua orang mengamalkan sikap bersabar, bertimbang rasa dan sentiasa mematuhi arahan keselamatan jalan raya. Marilah kita sama-sama berdoa agar semuanya selamat pulang ke kampung halaman masing-masing dan juga selamat kembali semula ke USIM nanti.

Walaubagaimanapun, kedatangan Syawal pasti disambut meriah saban tahun. Sempena ‘Idulfitri yang penuh kemuliaan ini, marilah kita sama-sama saling memperteguh tali silaturahim di antara kita dengan budaya saling maaf-bermaafan. Amalkanlah adab-adab yang baik untuk menyambut hari lebaran ini. Hidupkan malam ‘Idulfitri dengan takbir tanda syukur kepada Ilahi. Tunaikanlah zakat fitrah, elakkan pembaziran dan jauhi segala perbuatan yang tidak baik serta sia-sia.

Dari Abu Ayyub Al-Anshari R.A. katanya Rasulullah S.A.W. bersabda: “Siapa yang puasa bulan Ramadhan, kemudian diiringinya dengan puasa enam hari di bulan Syawal, maka yang demikian itu seolah-olah berpuasa sepanjang masa.” [Hadith Riwayat Muslim]. Demikianlah Rasulullah S.A.W. mengajarkan kita satu amal yang sangat baik iaitu kita berpuasa enam hari di dalam bulan Syawal sebagai satu kesinambungan bahawa Islam tidak hanya mewajibkan puasa di bulan Ramadan semata-mata, bahkan Islam juga menganjurkan juga kepada kita supaya mendekatkan diri serta terus mengamalkan ibadah berbentuk puasa ini di dalam bulan Syawal.

Justeru, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya ‘Idulfitri khususnya kepada seluruh warga Universiti Sains Islam Malaysia.

Salam ‘Idulfitri 1430 Hijrah. Maaf zahir dan batin.

“BERILMU, BERDISIPLIN DAN BERTAKWA”

Yang benar,


PROF. DATO’ DR. ABDUL SHUKOR HJ. HUSIN

Naib Canselor
Universiti Sains Islam Malaysia

No comments:

Post a Comment