Tuesday, September 15, 2009

BICARA AKADEMIK : MENGEJAR KECEMERLANGAN TANPA RUH

Nilai, 14 September 2009 – Mantan Rektor Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Y.Bhg. Tan Sri Prof. Dr. Mohd Kamal Hassan melahirkan perasaan bimbang terhadap masyarakat kini yang sedang terancam akibat tiada nilai-nilai moral dalam sistem ekonomi masakini disebabkan kelalaian pengurusan universiti seluruh dunia dalam usaha menekankan nilai-nilai dan akhlak mulia dalam pengajian tinggi.

Ini kerana katanya, semakin besar dan hebat sesebuah universiti itu, semakin kuat keinginan mereka untuk berjaya di pasaran ekonomi yang sekaligus meninggalkan tanggungjawab bagaimana membentuk pelajar supaya mempunyai akhlak yang mulia kerana industri ekonomi kini tidak mencari karektor yang mulia tetapi lebih mementingkan ketrampilan yang memenuhi ciri-ciri di pasaran.

“Saya bimbang jikalau pengurusan universiti yang dibina diatas wawasan Islam tidak begitu kritikal memahami dan menekankan aspek morak dalam pengajian tinggi masa kini yang mana boleh menjurus kearah kehancuran. Perkara sebegini seharusnya tidak dipandang ringan dan mesti dielakkan’, katanya.

Beliau berkata demikian dalam ucapanya yang bertajuk ‘Mengejar Kecemerlangan Tanpa Ruh : Iktibar dari Krisis Universiti Harvard’ dalam Bicara Akademik bersama warga Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) di Kampus USIM Bandar Baru Nilai anjuran Pusat Pengembangan Akademik USIM.

Y.Bhg. Tan Sri Prof. Dr. Mohd Kamal Hassan turut mengulas tentang krisis ‘commercializatian’ yang berlaku di Universiti Harvard dimana Universiti Harvard sehingga kini masih hebat, tetapi sebarang perbincangan tentang prinsip-prinsip moral dan nilai-nilai mutlak sudah tidak menjadi penting dalam kurikulum di pengajian tinggi malah terus dilupakan.

Beliau berharap agar universiti seperti USIM yang merupakan universiti pendidikan alternatif iaitu gabungan antara ilmu-ilmu dunia dan ilmu-ilmu agama dapat menjalankan tanggungjawab mendidik dan membimbing pelajar agar sentiasa menerapkan nilai-nilai moral dalam diri masing-masing disamping kecemerlangan dalam bidang akademik.

Beliau mengambil contoh sistem pendidikan yang mantap pada zaman dahulu seperti Andalusia, Cordova dan sebagainya yang menggabungkan ilmu-ilmu dunia dan ilmu-ilmu agama sekaligus.

Oleh :
pro@usim.edu.my Alamat emel ini dilindungi daripada spambots, anda perlu membenarkan JavaScript untuk melihatnya
Tel : 06-7988025/8026/8027/8028

No comments:

Post a Comment