Monday, August 24, 2009

PERTANDINGAN DEBAT KEMERDEKAAN ALA PERLIMEN

Angkasapuri, 18 Ogos 2009 – Universiti Teknologi Petronas (UTP) muncul juara dalam pertandingan akhir Debat Kemerdekaan Ala Parlimen antara Universiti-universiti Malaysia 2009 mengalahkan Universiti Multimedia (MMU). Pertandingan akhir ini mempertemukan Universiti Teknologi Petronas dan Universiti Multimedia (MMU) yang mempertaruhkan tajuk “Perpaduan Negara Tanggungjawab Rakyat”.

Johan telah membawa pulang wang tunai RM 7000, piala pusingan dan sijil penyertaan manakala naib johan pula membawa hadiah wang tunai RM 5000 dan sijil penyertaan. Pendebat terbaik telah disandang oleh Saudara Mier Iman bin Mohd Yusof dari Universiti Multimedia yang membawa pulang hadiah wang tunai RM 500 dan sijil penyertaan.

MMU selaku pihak pencadang (Kerajaan) menegaskan bahawa perpaduan negara merupakan tanggungjawab rakyat. Mereka telah membentangkan hujah-hujah dimana peranan rakyat dalam perpaduan negara disimpulkan dalam tiga perkara iaitu merapatkan jurang antara kaum, menggalakkan penyertaan masyarakat dalam aktiviti kemasyarakatan dan menggalakkan interaksi antara rakyat.

Selaku pihak pembangkang, UTP membuat kesimpulan bahawa “Perpaduan Negara adalah tanggungjawab Kerajaan” dimana tanpa pengwujudan dasar kerajaan tidak mungkin rakyat dapat bekerjasama untuk untuk mewujudkan perpaduan negara.

Sebanyak 30 buah pasukan yang terdiri daripada Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA), Institut Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) dan Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM). Pertandingan debat ini dikatakan antara yang paling berprestij di Malaysia kerana berjaya menghimpunkan penyertaan IPT terunggul negara seperti Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Teknologi Mara (UiTM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Universiti Utara Malaysia (UUM), Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan Universiti Teknologi Petronas (UTP).

Turut mengambil bahagian ialah Universiti Tun Abdul Razak (UNITAR), Universiti Lim Kok Wing, Universiti Multimedia (MMU), Universiti Malaysia Sabah (UMS), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM), Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) dan Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTEM).

Pertandingan yang diadakan bermula pada 14 hingga 18 ogos 2009 ini merupakan pertandingan kali yang ke-10 dan diletakkan di bawah program Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan. Untuk edisi kali ini, USIM telah diberi penghormatan untuk menjadi tuan rumah dengan kerjasama Arkib Negara Malaysia (ANM) dan Majlis Debat Universiti-Universiti Malaysia (MADUM).

Pertandingan akhir telah dirasmikan oleh Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Yang Berhormat Datuk Joseph Salang Gandum mewakili Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.

Dalam ucapannya beliau merayu agar Arkib Negara Malaysia, MADUM, IPTA,IPTS dan IPGM bergerak seiring dalam menjayakan aktiviti yang bersifat kenegaraan seperti ini supaya generasi muda dapat menghargai pengorbanan tokoh-tokoh negara.

Oleh :
pro@usim.edu.my Alamat emel ini dilindungi daripada spambots, anda perlu membenarkan JavaScript untuk melihatnya
Tel : 06-7988025/8026/8028

No comments:

Post a Comment