Monday, December 7, 2009

FESTKUM 2009 GABUNG BUDAYA SATU MALAYSIA

Kuala Lumpur, 2 Disember 2009 – Festival Kebudayaan Universiti-universiti Malaysia (FESTKUM) merupakan merupakan satu wadah menggabungkan kesemua penganjuran program kebudayaan dan kesenian bersifat gala dan tersusun. FESTKUM 2009 menggabungkan pelbagai bidang kesenian pelbagai kaum dalam satu penganjuran berkonsep pertandingan seni yang pertama kali diadakan di Malaysia.

Bersempena dengan FESTKUM yang bakal berlangsung pada 9 hingga 13 Disember 2009, satu majlis pelancaran sidang promosi telah diadakan di Istana Budaya , Kuala Lumpur yang telah disempurnakan oleh Y.B Dr. Hou kok Chung, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Malaysia. Majlis ini dianjurkan oleh Unit Kebudayaan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dengan kerjasama Majlis Kebudayaan Universiti-universiti Malaysia (MAKUM).

“FESTKUM merupakan satu konsep kreatif dan idea seni yang pertama kali diperkenalkan melalui acara-acara seni yang melibatkan gabungan 1 Malaysia mahasiswa IPTA”, kata beliau di sini hari ini.

“Kebudayaan dan kesenian adalah satu komponen yang dapat membentuk kesepakatan masyarakat Malaysia melalui sikap saling hormat-menghormati budaya masing-masing”, tambah beliau lagi.

Sebanyak 20 Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) yang terdiri daripada 1391 mahasiswa menyertai festival ini. Terdapat lapan acara seni yang dipertandingkan seperti boria, dikir barat, pantun, Muzik Akustik, Tarian Zapin, Cina dan India. Festival ini akan diadakan di empat buat tempat iaitu di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Malaya (UM), Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Bertemakan ‘Satu Budaya’ yang menggambarkan aspirasi kerajaan yang memperkenalkan slogan ‘1 Malaysia’, “Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan” , FESTKUM berupaya mengharmonikan aktiviti-aktiviti dikalangan warga sarjana malah dapat memberi kesan yang lebih positif, kerjasama yang lebih terpimpin dan berkualiti.

Oleh :
Siti Maizatul Akmar Ismail
Pembantu Wartawan
Unit Perhubungan Awam
pwartawan@usim.edu.my Alamat emel ini dilindungi daripada spambots, anda perlu membenarkan JavaScript untuk melihatnya
Tel : 06-7988025/8026/8027/8028





No comments:

Post a Comment