Wednesday, October 21, 2009

KARNIVAL MAHASISWA (KARSIS '09) PEMACU MINDA PRAGMATIS

Nilai,11 Oktober 2009 - Majlis Perwakilan Pelajar, Universiti Sains Islam Malaysia (MPP USIM) dibawah Sekretariat Naib Yang Dipertua (NYDP) telah menganjurkan Karnival Mahasiswa 2009 yang bertemakan “Mahasiswa Pemacu Minda Pragmatis” bersempena sambutan ulang tahun ke-10 penubuhan USIM di Bandar Baru Nilai.

Karnival ini berlansung selama 10 hari bermula 2 hingga 11 Oktober 2009. Acara pembukaan Karsis 2009 ini telah dirasmikan oleh Y. Bhg. Prof. Dato’ Dr. Mohamed Asin Dollah selaku Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni) USIM di pentas utama Pusat Kemudahan Pelajar USIM.

“Kita mengharapkan dengan kedatangan USIM ke Nilai akan memberi manfaat kepada masyarakat setempat seperti penganjuran Bakti Siswa dikalangan mahasiswa-mahasiswi USIM”, tambah Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni) ketika memberi ucapan perasmian penutup di Masjid Qariah Kampung Batang Benar, Negeri Sembilan.

Penganjuran Karsis 2009 ini merupakan idea baharu MPP dalam memberi ruang kepada warga kampus mengenali dan memahami peranan mahasiswa di menara gading ini. Tambahan, penganjuran ini juga bertujuan menyatakan kebersamaan MPP dan badan-badan persatuan mahasiswa merealisasikan aspirasi 10 tahun penubuhan universiti Islam ini.

Antara aktiviti yang menjadi tumpuan warga kampus adalah Konsert Simfoni Cinta Terindah bersama kumpulan Rabbani, Sidang Pleno Pemimpin Mahasiswa, Dialog 1Malaysia, National Talk yang membincangkan mengenai peranan mahasiswa dalam pembangunan ekonomi Negara dan lain-lain.

Yang Dipertua MPP USIM, saudara Muhammad Alif Ismail berkata, penganjuran Karsis 2009 julung-julung kali ini merupakan pentas baharu kepada mahasiswa USIM untuk melukis citra baharu terutamanya pembinaan kesarjanaan dalam institusi kemahasiswaan Islam di menara gading serta menyatakan kebersamaan dalam memastikan inspirasi USIM tercapai.

“Bersempena 10 tahun penubuhan USIM dan penganjuran KARSIS kali ini, marilah sama-sama kita kearah membina kesarjanaan dikalangan mahasiswa/si USIM yang berani dan ilmiah dalam menghadapi cabaran dan harapan 10 tahun USIM yang akan datang. Jadikanlah medium KARSIS ini sebagai tempat kita berpencak dengan rasional”, tambah beliau lagi.

Kemuncak penganjuran Karsis 2009 kali ini adalah program Bakti Siswa di kawasan Kampung Batang Benar. Program ini telah mendapat sambutan dan kerjasama yang baik daripada pihak kampung terutama JKKK dan Jawatankuasa Masjid Qariah Kampung Batang Benar. Hampir 50 orang mahasiswa dan mahasiswi USIM terlibat dalam aktiviti kemasyarakatan ini.

“Kita mengharapkan dengan kedatangan USIM ke Nilai akan memberi manfaat kepada masyarakat setempat seperti penganjuran Bakti Siswa dikalangan mahasiswa-mahasiswi USIM”, nyata Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni) ketika memberi ucapan perasmian penutup di Masjid Qariah Kampung Batang Benar baru-baru ini.

Oleh :

Majlis Perwakilan Pelajar USIM

No comments:

Post a Comment